KAAP
Terug naar overzicht

Dagboek Dansand! dag 3

12/07/2019

10u - Dansante Yoga (Joke Devreese)
De reportersgroep splitst zich op. Sommigen gaan herbronnen bij Yoga op het strand. Anderen slaan, vergezeld van een stevige mok koffie, meteen aan het schrijven.

12:30 - Kill your darlings (Joshua Monten)
We worden allemaal terug kind. Na enkele seconden wiebelen we onze hoofden zorgeloos heen en weer op de vrolijke deuntjes die uit de boxen ontsnappen. Een paar keer moeten we luidop lachen met de bochten waarin de twee performers zichzelf wringen. Het olijke duo, bestaande uit Joshua Monten en Jack Wignall, kleurt letterlijk en figuurlijk onze dag.

15:40 - Pure (Christian Bakalov)
Geblinddoekt word ik meegevoerd naar een andere wereld, waar mijn zintuigen worden gemanipuleerd en ik me voor even in een hemelachtige toekomst waan, vol kleur, zachtheid en wazigheid. Met een vervreemd gevoel keer ik verwonderd terug naar de vertrouwde omgeving, maar de glimp van deze andere wereld blijft in mijn gemoed nazinderen.

16u - Uplifting attractions (Busy Rocks)
De bomen in het Leopoldpark worden deel van een poëtisch onderzoek naar de zwaartekracht. Hun stammen zijn verbonden via installaties van koorden en katrollen waarin lichamen zweven en vallen en zich verhouden tot elkaar via complexe dynamieken. Na de performance mocht ik ook zelf de lucht in op zoek naar de juiste balans.

15:00
Reporters Charlotte en Louise gaan op pad, op zoek naar verhalen van de voorbijganger en bezoeker. Ze hebben het over horoscopen, Belgische geschiedenis en over DANSAND! natuurlijk.

20:00 - Farmers train swirl – étude (Cassiel Gaube)
Een dansvoorstelling waarin de bewegingstaal van house dance minitieus ontvouwen wordt, geïllustreerd met een gedetailleerd complex stappenplan over de ontwikkeling van elke nieuwe beweging. Cassiel Gaube’s bewegingsonderzoek uit zich in een vloeiend spel tussen transformatie en herkenbaarheid, waar in elke herhaling een nieuw detail zichtbaar wordt.

20:30 - Erato (Femke Gyselinck)
We sluiten DANSAND! af met een prachtige voorstelling van Femke Gyselinck. In deze intieme voorstelling lijkt Gyselinck terug te grijpen naar haar jeugdjaren en de daarbij horende eerste danspassen. Vol vreugde, vastberadenheid, precisie en een tikkeltjes trots ontdekt ze nieuwe bewegingen, dansfrases en de (met fluoroze duct tape) afgebakende ruimte. Ze danst en speelt zonder enige schaamte, zoals enkel een kind beschermd door de muren van haar eigen kamer dat kan.